perjantai 22. maaliskuuta 2013

Kamerat

   Lupasin kertoa kameroistani. Minulla on kolme kameraa tällä hetkellä.



 Vanhin kamerani on Olympuksen 560uz. Se on puolijärkkäri ja ollut oikein rakas. Mutta nykyään alkaa jo vanhuus vaivaamaan. Kuvat rakeistuvat ja tarkennus heittelee. Kamera on myös tällä hetkellä teipattu kasaan ja syö pattereita hullunlailla. Mutta oli oikein hyvä valinta, jos ei halunnut vaikeaa järkkäriä ostaa. Plussaa on vielä 18x zoomi, joka Korkeasaaressa oli ehdoton. Mutta nykyään odottelen vaan milloin tuo lopulta hajoaa, ja toimiikin nykyään vain helppona vaihtoehtona, kun en jaksa järkkäriä ottaa esille.



Sitten järkkärini on ihana Samsungin nx100. Pieni ja tehokas. Sain tämän hyvään hintaan siskolta ostettua. Ottaa todella hyvä kuvia ja on pieni. Huonopuoli on se, että ei ole sitä suosituimmasta päästä, joten objektiivien hinta on pilvissä. Olen nyt pärjäillyt tuon perusobjektiivin kanssa, koska onneksi puolijärkkärini toimii, jos tarvin zoomia. Mutta tuolla olen enimmäkseen ottanut close-up kuvia. Jos saisin muutaman kunnon objektin, niin uskaltaisin luopua puoljärkkäristä.


 Uusin hankintani ja vasta muutaman kerran käytetty on pokkarikamera Olympus VR-350. Hyvin simppeli. Mun piti saada kamera jota voisin pitää päivittäin mukana laukussa. En viitsi noita isoja kameroita koonsa ja hintansa puolesta pitää mukana joka päivä. Joten nyt tämä pieni piru pääsee laukkuun. Todella monipuolisesti toimintoja, vaikka huomaa ettei teho ole sama kuin aiemmin mainituissa. Olen puolijärkkärin kanssa tottunut Olympukseen, niin oli todella helppoa ottaa käyttöön. Uskon pokkarin lunastavan paikkansa juuri siinä tarkoituksessa johon se on ostettu. Pieni ja kevyt kamera jokapäiväiseen elämään.

Mitä te haluatte kameralta?

Here are my cameras. I have three of them, Olympus vr350, 560uz and Samsung nx100

4 kommenttia:

  1. Mulla ois sulle haaste tuolla mun blogissa ;)

    VastaaPoista
  2. Mulla on kanssa kaksi kameraa. Joskus 08(?)ostettu Canonin Ixus75. Mä olen iskän kautta kasvanut kiinni Canoniin ja ensimmäinen oma kamera olikin Ixus50, joka seikkaili mukana monet reissut. Tuli valitettavasti tiensä päähän Helldonessa Tavastialla. Näyttö hajosi eturivin paineessa, eikä digikameralla, jonka näytöstä ei pysty tarkistamaan lopputulosta, tee juuri mitään.. Aika pian sen jälkeen ostin sitten itselleni sitten ton 75 ja olin tosin tyytyväinen, kunnes hieman myöhemmin kesällä 08 kaupasta lähti mukaan Canon EOS 1000D:n.

    Alussa päätin kans, että pokkari kulkee mukana laukussa ja järkkäri kaivetaan mukaan vaan ns. kuvausreissuille. No, eihän se sit niin mennyt. Jo ensimmäisenä järkkärikuukautena pokkari unohtui kotiin kun se ei vaan pysty siihen mihin järkkäri, eikä kuvaamisessakaan ole samaa fiilistä kuin järkkärin manuaalisäädöillä ja (jos on aikaa) manuaali tarkennuksella kikkaillessa. Sen lisäksi etsimeen tottuneena 50:n kanssa 75:ssä häiritsi se, että kuvaa "oli pakko" katsoa näytölä. Järkkärissä pääsi takaisin tutun etsimen pariin.

    Fiilisjuttujahan nää on.8D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps. Itse olen vain niin rävelö, että pelkään hajottavani tuon järkkärin laukussa. Unohdan kuitenkin vesipullon auki tai muuta. Sen takia ostin tuon pokkarin, joten sen hajoaminen ei niin paljoa harmita.

      Poista

Pyrin aina vastaamaan viesteihin. Rakentava palaute on kiinnostavaa.